Як захистити свої права та куди оскаржувати рішення державних органів?
25 Серпня 2024, 20:22Фахівці Юридичного порадника для ВПО розповіли куди скаржитися на дії чи бездіяльність державних органів, органів місцевого самоврядування чи їхніх службових та посадових осіб. А також куди оскаржувати відмови у призначенні будь-якого виду соціальної допомоги. Про це РеІнформ повідомляє з посиланням на фейсбук порадника.
«Пропонуємо універсальний для практично всіх ситуацій «рецепт» як захистити свої права та куди оскаржувати неправомірні рішення, дії чи бездіяльність уповноважених суб’єктів», – йдеться у повідомленні.
Наразі законодавство передбачає два основні способи захисту своїх законних прав та інтересів:
- Адміністративний
«Відповідно до ст. 16 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об’єднання громадян, медіа, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі», – зазначають фахівці порадника.
Наприклад, скарги на рішення органів соціального захисту населення подаємо до Національна соціальна сервісна служба України:
– це можна зробити особисто, через уповноважену особу, Укрпоштою або ж на електронну скриньку уповноваженого органу. Більшість державних органів мають окрему електронну адресу якраз для звернень громадян або навіть спеціальну форму для скарг, яку можна заповнити прямо на сайті;
– скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їхніми законними представниками;
– скарга складається у довільній формі з обов’язковим зазначенням прізвища, ім’я, по батькові, місця проживання заявника. Також необхідно лаконічно викласти суть порушеного питання;
– письмове звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати, а в електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу або відомості про інші засоби зв’язку з ним.
Важливо! До скарги необхідно додати рішення або копії, які приймалися за його зверненням раніше, а також інші документи, необхідні для розгляду.
«Відповідно до ст.17 Закону скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом 1 року з моменту його прийняття, але не пізніше 1 місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Але пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу», – йдеться у повідомленні.
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше 1 місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання.
- Судовий
«Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Сам порядок звернення до суду регламентований процесуальним законодавством, зокрема Кодексом адміністративного судочинства України», – зазначають фахівці порадника.
Зверніть увагу! Те, що Ви оскаржували певне рішення, дію чи бездіяльність в адміністративному порядку чи, навпаки, не використовували адміністративний спосіб захисту в жодному разі не є перешкодою для того, аби звернутися безпосередньо за судовим захистом.
Раніше ми розповідали про те, коли ВПО можуть не сплачувати судовий збір.